Pages

Wednesday, 18 January 2017

DICEMUH, DIKECAM, DIHINA - NAIM TAMDJIS

DICEMUH, DIKECAM, DIHINA - NAIM TAMDJIS

Naim Tamdjis kanan bersama Encik Mohd Ali

Sangat menghairankan. Usaha dan kesungguhan novelis Naim Tamdjis untuk memerangi isu plagiat dipandang remeh oleh segelintir manusia dari kelompok penulis sendiri.
Apa yang sedang berlaku sebenarnya? Hebat sangatkah mereka ini? Sudah menerima pelbagai anugerah berprestij sastera negarakah? Buku sudah diulang cetak belasan kalikah? atau... baru tiga kali mengecapi nikmat royalti dari hasil penat lelah menulis sebuah novel?
Beliau turut diberi gelaran Y.B Naj*s. Ini sangat melampau.
Luahan novelis Naim Tamdjis telah menarik perhatian PSS. Berikut beberapa luahan beliau yang sempat PSS kongsikan di sini.

Kenapa saya beria ia sangat. Sebab saya taknak industri buku kita jadi macam industri muzik, komik, majalah. Muzik kita tenat. Dah takde orang jual DVD sebab plagiat. Majalah hanya Karangkraf sahaja yang mungkin bertahan. Komik kitapun dah hancur. Sebab boleh baca online.
Jangan esok industri novel kita hanya tinggal sejarah

Kamu tahu. Dalam kes plagiat ni aku boleh mendiamkan diri. Sebab novel aku tak kena. Aku boleh goyang kaki. Layan awek awek media sosial tu. Tak payah aku nak pi Karangkraf. buang duit minyak. Minta penulis lain bersatu. hubungi penerbit lain sama sama pikir apa nak buat. Tak payah hubungi officiol laman web tu

Tapi sebab aku ni penulis. Pembaca. Darah aku menyirap tengaok hasil nukilan korang kena ciplak. Aku tolonglah. Tapi akhirnya aku kena perli. usha aku tak dihargai langsung. Malah memanggil aku dengan macam macam dan mengatakan aku bodoh.

Hasil dari kecekapan beliau, isu ini telah mendapat perhatian penerbitan gergasi di Malaysia. Malah ia telah mendapat liputan lima muka surat di sebuah akhbar tempatan. Dan terkini isu ini akan dibawa kepada tindakan yang lebih lagi dengan menggunakan akta yang sedia ada bagi menghukum pesalah laku dalam isu plagiat ini.


Pada 23 Januari 2017 ini, akan diadakan Sembang Gen-Y yang akan berlangsung di lokasi berikut. Pada jam 2.45 petang sehingga 4.30 petang.
Teh Tarik Place Seksyen 13
No. 8, Jalan Rugbi 13/30,
Seksyen 13, 40100 Shah Alam.



No comments: