Pages

Wednesday, 14 August 2013

RAIHAN ZAFFYA : AKU CANTIK?

RAIHAN ZAFFYA : AKU CANTIK?

Puan Raihan Zaffya

Melihat pada raut wajah novelis Raihan Zaffya ini, jelas terpancar kecantikkan wajah seorang ibu. Aku Cantik? adalah judul novel beliau yang sudah pun berada di pasaran.


Sinopsis novel Aku Cantik?

Rima seorang gadis lurus yang tidak percaya cinta dan tidak sedar dirinya cantik. Sedangkan Juki dan Sulaiman dapat melihat apa yang tersembunyi, yang Rima tidak sedari. Terkunci hati Rima untuk mencintai dan dicintai. Baginya tiada istilah cinta dan mesti memerangi cinta.
Juki - “Bila aku dah habis belajar dan dah dapat kerja nanti, aku pinang engkau ya. Aku tak main-main. Sungguh-sungguh ni.”
Rima - “Kak ngah! Cuba terangkan pada Juki ni, kita dengan Juki saudara kan? Mana boleh nak pinang-pinang pulak! Lagi pun kalau adik nak kahwin nanti bukan dengan Juki!”
Sulaiman - “Rima... dengar sini... abang cintakan awak. Benar-benar cinta. Tak pernah abang ada perasaan macam ni pada mana-mana perempuan sebelum ini. I love you!”
Rima - “Maafkan saya... saya pergi dulu. Ada kelas.” Rima tidak tahan hati. Dia mesti cepat-cepat pergi. Jika lebih lama dia di situ akan goyah hatinya.
Ketika Sulaiman hadir untuk mengintai-intai ruang di hatinya, Rima mulai tertanya-tanya itukah cinta? Juki yang membesar bersama Rima tetap bersabar menanti jawapan sejak 9 tahun yang lalu. Dia terlalu memahami.
Rima keliru. Apa perlunya cinta jika harus mengorbankan perasaan? Mestikah dia meneruskan keinginan hati atau perlu berundur diri? Gugur air mata Rima ketika berada di dua persimpangan. Haruskah dia memilih satu di antara dua atau melepaskan kedua-duanya sekali? 


Sungguh menarik sinopsis novel terbitan Alaf 21 ini.  Setelah membaca sinopsis ini PSS lihat Rima berhadapan dengan perasaan serba salah untuk memilih salah satu cinta antara dua orang lelaki. Antara Juki dan Sulaiman, siapa yang berhak bertakhta di hatinya.

Rima dan Juki membesar bersama-sama. Mungkin pada Rima, Juki hanyalah kawan atau abang. Namun Juki telah pun menyatakan hasratnya pada Rima dan menanti untuk tempoh sembilan tahun lamanya. Cukup lama. Kalau Kahwin sudah boleh dapat tiga orang anak.

Tiba-tiba Sulaiman hadir menyatakan hasrat yang sama. Rima yang selama ini tidak percaya atau mungkin tidak memahami erti cinta itu tiba-tiba mula merasai satu perasaan. Adakah ini cinta? Jadi siapa dia harus pilih? Juki atau Sulaiman? Perasaan siapa yang perlu dia korbankan? Atau megorbankan perasaanya sendiri? PSS sendiri pun belum baca novel ini. Sekadar berpandukan pada sinopsis di atas.

Peningkan? Jadi untuk mengetahui kisah novel ini dengan lebih jelas, boleh mendapatkannya di kedai berhampiran. Terus ke KarangkrafMall pun boleh juga.


"InsyaAllah, yang sudah membaca Aku Cantik? sangat berpuas hati. Genre romantik komedi yang santai diselitkan dengan babak sedih untuk menambah perisa di dalam cerita."- Puan Raihan Zaffya.

PSS tertarik dengan komen salah seorang pembaca novel Aku Cantik? ini. Tertarik kerana pembaca ini adalah berbangsa India. Selama mengunjungi pesta buku atau ke kedai buku, memang jarang nampak selain bangsa Melayu membeli novel cinta Melayu. Cinta itukan universal sifatnya. Tidak kira apa bangsa pun, semua akan merasai perasaan cinta anugerah Allah swt ini. Lagi pula Bahasa Melayu adalah bahasa rasmi Malaysia.

"tahniah-tahniah, .akak. karya akak AKU CANTIK? memang terbaik....saya hanya mengambil beberapa jam sahaja untuk menghabiskan kisah cinta yang menarik tu.....''KISAH CINTA MARZUKI DAN SHAZRIMA. Lima dari lima bintang. dengan hati yg ikhlas"- Nisha Brianna


Boleh ke pautan ini  http://www.alaf21.com.my/prodDetails.asp?idpr=949

Boleh juga mencuba ke sini https://www.facebook.com/groups/364696440307459/?fref=ts

No comments: