Pages

Monday, 19 August 2013

MISTERI DAN THRILLER TERBAIK DARI ALAF 21 DAN BUKU PRIMA

MISTERI DAN THRILLER TERBAIK DARI ALAF 21 DAN BUKU PRIMA 

Oktober nanti akan berlakunya kemunculan empat buah novel bergenre misteri dan thriller. Pasti peminat buku bergenre ini tidak sabar menanti santapan imaginasi terbaik dari penerbit Buku Prima dan Alaf 21. Kedua-duanya dibawah satu syarikat penerbitan gergasi dan terulung di Malaysia iaitu Karangkraf.

Mari kita baca sinopsis tiga buah novel ini. Sinopsis novel MAGIS sudah pun didedahkan sebelum ini.

DENDAM RATU ULAR:

Kaira,gadis malang yang menjadi mangsa hinaan penduduk kampung disebabkan fizikalnya yang cacat dan hodoh. Akibat perbuatan khianat Kalsum yang sekian lama menyimpan dendam terhadap keluarganya, rumahnya dibakar. Neneknya terbunuh dalam kejadian itu. Kaira yang terselamat dari bencana itu kini hilang tempat bergantung hidup. Dia membawa diri jauh dari kampung bersama segunung rasa sedih dan dendam yang berapi.
Segalanya berubah apabila dia dihumban ke dalam sebuah perigi buta oleh satu kuasa ghaib,lalu bertemulah Kaira dengan Raja Ganerin,iaitu raja ular jadian daripada bangsa jin.Syarat perjanjian dimeterai, Kaira berubah menjadi cantik tetapi sangat berbisa! Dengan kecantikan miliknya, dia kembali untuk melunaskan dendam. Namun cinta yang akan menjadi racun dalam hidupnya datang tanpa diduga. Keadaan menjadi semakin sukar. Derita sentiasa mengekori Kaira.


“Bagaimana untuk aku hidup bersamanya, sedangkan dia begitu taat kepada Tuhannya? Manakala aku pula makhluk yang dilaknat.”- Kaira

“Sayangku,usahlah kau menangis.Aku ada bersama kau. Kau bukan lagi manusia biasa.Kini kau menjadi milikku.Jasad kau saja manusia.Tetapi jiwa kau sudah mati!Kau kini makhluk jadian. Kau adalah ratu ular!”- Raja Ganerin.

“Kalau kau berani,cubalah!Aku juga akan pastikan kau tak akan terlepas. Kau jangan lupa, walaupun itu cadangan aku, tapi kau yang membakar rumah tu!”- Kalsum.


HALUSINASI:

Maya begitu teruja menukilkan karya mistik. Bab demi bab dikarang dengan penuh penghayatan. Kisah misteri yang melibatkan kemalangan ngeri tiga buah kereta. Sepanjang menyiapkan karya itu, dia sering disergah dengan lembaga berkelubung. Ada sahaja makhluk menakutkan datang menganggu. Banyak perkara pelik berlaku kepadanya. Fikirnya, itu Cuma halusinasi. Dia juga didatangi suara tanpa wajah yang dia menyelesaikan sesuatu yang dia tidak tahu. Sedangkan dia menyangka dia berimaginasi dengan watak-watak dalam karyanya. Tanpa disangka segala yang dicoretkan dalam karyanya benar-benar terjadi! Malah rentetan daripada malapetaka itu, seorang demi seorang kenalannya mati! Maya bingung. Dia cuma novelis. Benarkah dia sekadar berhalusinasi? Dan apa sebenarnya suara tanpa wajah itu mahu daripadanya? Selagi dia tak merungkai kemelut ini, selagi itu dia terus dihantui.

SUARA TENGAH MALAM:

Cerita ini mengisahkan tentang seorang penyiasat persendirian bernama Adam yang berkelana mencari isterinya yang diculik 3 tahun yang lalu. Maklumat yang diterima telah membawanya ke Melaka. Di situ dia telah menyewa sebuah bilik di sebuah rumah lama. Di situ juga dia telah berkenalan dengan Rafiq yang juga baru menyewa di situ. Suara aneh yang kerap mereka dengar apabila senja muncul membuatkan mereka berdua cuba menyiasat misteri rumah itu. Namun usaha mereka mendapat halangan daripada tuan rumah yang pembengis. Dalam masa yang sama, usaha Adam semakin menemui jalan buntu.Apatah lagi halangan daripada penculik isterinya. Akhirnya Adam membuat keputusan untuk menamatkan pencariannya di Melaka namun kehilangan Mazni, anak tuan rumah membawa kepada penemuan baru. Dapatkah Adam menemui isterinya semula? Siapakah yang kerap menyanyikan lagu Cina itu?

 “Xiao lau shu, shang deng tai, tou chi you, xia bu lai, Miao, miao, miao, mao lai le, Ji li ku lu, kun xiao lai.” Kemudian diikuti dengan tangisan yang hiba dan panjang. Terdengar juga bunyi sesuatu yang diketuk atau dipukul bertalu-talu.


Menarik betul setiap sinopsis novel di atas. Nantikan kemunculan hasil garapan penulis Ramlee Awang Murshid, Annur Shanana, Jessy Mojuru dan Maria Kajiwa.

2 comments:

baby comel said...

Cerita seram dan mister saya kurang sgt minat utk membaca. Takut nanti teringat2 je kang

jejari kucing said...

oo yeke? cuba dulu huhuh